Ralph Koppers is longarts in het Frisius MC Leeuwarden. In zijn eigen praktijk zag hij dagelijks hoeveel moeite sommige patiënten hebben om moeilijke, medische informatie te snappen. Dit bracht hem ertoe om Indiveo te ontwikkelen, om patiënten begrijpelijk te informeren in beeld en geluid. Veel zorgverleners maken inmiddels gebruik van het systeem. “We vragen steeds meer van patiënten: zelfredzaamheid, gedrag aanpassen, thuis handelingen verrichten of metingen doen, enzovoorts. Dan moet je hen ook zo goed mogelijk ondersteunen.”
Hoe heeft het product zich verder ontwikkeld?
"In de eerste fase waren we met z’n vijven: een vormgever, een illustrator/animator, twee programmeurs en ikzelf. De fase daarna is uitdagend en (blijvend) intensief. Het product moet zich ontwikkelen en dat is afhankelijk van de kwaliteit en kennis in de teams binnen de eigen organisatie. Het vinden van goede medewerkers is een uitdaging.
"Daarnaast moet de buitenwereld geïnformeerd worden over je product en de meerwaarde inzien van beeldende patiënteducatie. Die meerwaarde zit niet alleen in verbetering van de kwaliteit van zorg. Je moet ook aantonen dat je product financieel een goede investering is. Hiervoor verzamelen we use-cases uit de praktijk."
Hoe zie je de toekomst?
"Onze ambitie is dat alle mensen in kwetsbare situaties toegang hebben tot begrijpelijke informatie. Indiveo zit nu in een snelle groeifase. Steeds meer ziekenhuizen zien de kracht van effectieve informatie. Daarnaast zijn we actief in het sociale domein. Goede zorg begint bij een patiënt die betrokken is en begrijpt wat hem of haar te wachten staat. Begrijpelijke patiëntinformatie is hiervoor het fundament. We zien dat ook terug in de reacties van patiënten die we via ons platform krijgen."