Het Maasstad Ziekenhuis en zorgverzekeraar Zilveren Kruis hebben een nieuw contract gesloten onder de naam waardegedreven zorgcontractering 3.0. Op basis van duidelijke doelen gaan beide partijen een intensief traject in, gericht op de transitie naar zorg waarbij waarde voor de patiënt centraal staat.
Van prestatiecontract naar waardegedreven contract
De keuze voor waardegedreven contractering is een logische stap voor het Maasstad Ziekenhuis en Zilveren Kruis, die al eerder samenwerkten op basis van een prestatiecontract. âWe hadden elkaar al in 2019 gevonden met een prestatiecontract op acute zorg,â vertelt Linnea Christiaans, zorginkoper regio Zuidwest Nederland bij Zilveren Kruis. âDit nieuwe contract is de doorontwikkeling daarvan.â
Sander Dekker, bestuurder van het Maasstad Ziekenhuis, licht toe: âHet nieuwe contract geeft een verdiepingsslag aan hoe we als ziekenhuis en zorgverzekeraar met elkaar gaan optrekken om waarde zichtbaar te maken. We merkten in gesprekken dat we allebei in eerdere contractbesprekingen toch weer zaten te sturen op spreadsheets. Van beide zijden begrijpelijk, want de zorgverzekeraar wil de zorg betaalbaar houden voor de premiebetaler en als ziekenhuis zagen wij dat tegenover die gerichtheid op waarde inspanningen staan die zich niet direct laten vertalen in DBCâs.â
Dekker vervolgt: âOm een voorbeeld te geven: op de IC onderzoeken we hoe snel de patiĂ«nt verantwoord terug kan naar de medium care. Waardevol voor de patiĂ«nt en voor de familie. Maar het betekent minder beddagen op de IC, en leidt ertoe dat op de afdeling de zorg zwaarder wordt. Hoe vertaal je dat in DBC-afspraken? Als je daarover geen afspraken kunt maken, handel je als ziekenhuis in het voordeel voor de patiĂ«nt, maar schiet je wel in je eigen voet.â
Per doel zijn jaarlijkse KPIâs vastgesteld, zoals SEH-stops, wachttijden, marktaandeel behoud, doelmatigheid verbeteringen, et cetera.
Driejarig contract met nadruk op de inhoud
Deze doelen zijn vastgelegd in een driejarig contract onder de naam waardegedreven zorgcontract 3.0. âMet die naam ligt de nadruk op de inhoud, op waarde toevoegen,â zegt Dekker. âDaarom vonden we dit een betere term dan relationele contractering.â
Dennis Diederix, manager zorgverkoop a.i. bij Maasstad Ziekenhuis, voegt toe: âWe hadden best wat meer tijd willen besteden aan wat deze contractvorm relationeel betekent, maar zoân contract moet op een gegeven moment ook gewoon rond komen. Toch gaat het relationele aspect zeker nog aan bod komen, in onderzoek naar de vraag of we de goede kant op bewegen en waar de weerstand zit. De beschreven zes doelen bieden daar ondersteuning aan.â
Diederix vervolgt: "Hierin speelt het programma Zorg bij jou een rol, waarin we als Santeon ziekenhuizen gezamenlijk werken aan een gemeenschappelijk, landelijk monitoringcentrum waar patiĂ«nten terecht kunnen voor hybride zorg. Heel interessant voor chronische patiĂ«nten. Als je dit met zorgpaden kunt standaardiseren, kun je volume creĂ«ren om het echt impactvol te laten zijn. Dan creĂ«er je ruimte voor de patiĂ«nten die voor hun zorg wel echt naar het ziekenhuis moeten. Deze aanpak uitwerken is in waardegedreven contractering beter mogelijk dan in P&Q-contractering.âÂ
Eising voegt daaraan toe: âDe kennis die hiermee wordt ontwikkeld, kunnen wij weer naar andere regioâs brengen.â
Intensieve discussies en gedeeld belang
De besprekingen voor het nieuwe contract waren intensief, legt Dekker uit. âIn de zomer ging het vliegen, maar er zijn voor die tijd ook wel momenten geweest waarop we niet wisten of we er wel uit zouden komen,â zegt hij. âHet speelveld is echt veranderd. Het gaat niet meer om de beste zorg tegen de laagste prijs maar: hoe zorgen we ervoor dat we samen met de zorgverzekeraars de enorme hoeveelheid zorg gaan verhapstukken die op ons af gaat komen. Hoe houden we de wachtlijsten acceptabel en de zorg toegankelijk? Dat geeft een gemeenschappelijk doel.â
Eising vult aan: âJe hebt dan sneller het gevoel van een gedeeld belang. Daarom was het ook goed dat de specialisten aan tafel zaten. Die zien ook de vraag op zich afkomen en ze zien ook het personeelstekort. In die gesprekken hebben we vooraf algemene beginselen afgesproken over transparantie en over open vragen kunnen stellen en niet meteen in oordelen vervallen. En over de tijd nemen. Ik herinner me nog heel goed hoe ik dacht dat we op een gegeven moment de onderwerpen fair share en marktaandeel goed hadden afgestemd, maar hoe ik vervolgens moest concluderen dat daarin toch Ă©cht nog wel wat werk moest worden verzet.â
Christiaans sluit af: âDaar zijn we allemaal uitgekomen en we hebben nu heel goede afspraken voor de komende drie jaar. Dat, plus het feit dat we al in 2019 de eerste stap hebben gezet op weg naar deze aanpak, geeft ons het vertrouwen dat we niet zullen terugvallen in oud gedrag.â