Patiënten die chronisch medicijnen gebruiken krijgen steeds vaker geautomatiseerd elke drie maanden hun medicijnen thuisbezorgd. Omdat patiënten niet meer naar de apotheek hoeven, heeft de apotheker weinig zicht meer op hoe zij omgaan met hun medicijnen. Drie apotheken in Amersfoort voeren sinds 2020 jaargesprekken met patiënten die langdurig medicijnen slikken. Dit bevordert de therapietrouw. Daarnaast verwijzen de medewerkers patiënten regelmatig door naar andere hulpverleners.
Mark Slager is apotheker bij Apotheek Orion in de Amersfoortse wijk Schothorst. “Wij hadden al langer de wens om het contact met chronische patiënten aan te halen”, legt hij uit. “We hebben veel geautomatiseerd. Daardoor is het proces efficiënter geworden, maar we zien patiënten ook minder. En als mensen wel aan de balie komen en je vertellen dat ze nog medicijnen in huis hebben, terwijl uit onze gegevens blijkt dat die op zouden moeten zijn, heb je vaak geen tijd om uitgebreid in gesprek te gaan.”
Vertrouwensband
De jaargesprekken zorgen voor een vertrouwensband. Dat is belangrijk, bijvoorbeeld als er problemen zijn bij de levering en patiënten moeten overstappen op een ander merk. Patiënten praten volgens Slager met medewerkers van de apotheek makkelijker over hun gedrag dan met hun huisarts. Over vergeten medicijnen in te nemen, maar ook over eenzaamheid en leefstijl. Eén op de vijf patiënten wordt na het gesprek in contact gebracht met andere hulpverleners.
“Denk aan slechte gewoontes. Veel medicijngebruik heeft een relatie met ongezond gedrag. Te veel roken, te weinig bewegen, slecht slapen. Veel mensen willen best veranderen, meer dan je denkt. Maar ze hebben daar hulp bij nodig. We spreken regelmatig mensen die slaapmedicatie gebruiken en daar eigenlijk vanaf willen. Vaak hebben ze het zelf al geprobeerd, maar is het niet gelukt. Met goede begeleiding lukt het misschien wel.”