Op dinsdag 12 mei organiseerde Noord- Holland Noord Gezond samen met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de talkshow Aan tafel over zorg en gezondheid in Alkmaar. Aan de hartvormige tafel werd gesproken over de ontwikkelingen in de zorg en wat we zelf kunnen doen om gezond te blijven.

© VWS

De zorgvraag groeit en het aantal zorgverleners groeit niet voldoende mee. Om toch elke inwoner van Nederland goede zorg te kunnen bieden, moeten er dingen veranderen. De talkshow Aan tafel over zorg en gezondheid is een geheel nieuw initiatief van het ministerie van VWS en de zorgregio’s om inwoners hiervan bewust te maken. En om mooie voorbeelden van hoe het anders kan bekend te maken. Er is ook ruimte voor toehoorders om hun mening te geven en vragen te stellen.

Zorgen doe je met elkaar en dat is niet alleen een taak van zorgverleners. En niet iedere vraag is ook een zorgvraag. Er is veel aanbod in de regio waar je gebruik van kunt maken. Ook werd er gesproken over naar elkaar omkijken. Door gewoon een praatje te maken en je buren te leren kennen. De belangrijkste tip? Kijk ook of er iemand in je omgeving kan helpen. Voor veel vragen heb je niet altijd zorg nodig.

Bekijk Aan tafel over zorg en gezondheid in Alkmaar op YouTube