Met het gedachtegoed van PlusPraktijken hebben de huisartsen in Oostelijk Zuid-Limburg een doorbraak bereikt om te komen tot waardeggedreven zorg voor hun patiĂ«nten. Gerichte ondersteuning door hun huisartsorganisatie en meerjarenfinanciering van zorgverzekeraar CZ spelen hierin een cruciale rol. Â
In 2012 kwam zorgverzekeraar CZ tot de conclusie dat alleen gereguleerde marktwerking niet voldoende zou zijn om de problemen op te lossen waarmee de zorg werd geconfronteerd. âDat zou alleen lukken met samenwerkingâ, zegt Wiro Gruisen, manager regioregie bij CZ.
Centrale rol voor de huisartsÂ
âDie samenwerking moest niet vrijblijvend zijn. En hij moest gebaseerd zijn op 'triple aim': betere algehele gezondheid van de bevolking door versterking van de eigen regie, betere kwaliteit van zorg en lagere kosten. Dit vraagt om een centrale rol van de huisarts. Die is de spil in verwijzingen naar de tweede lijn en die krijgt veel patiĂ«ntvragen waarop de antwoorden niet in de zorg maar in het sociaal domein moeten worden gegeven.â
Contractering per individuele huisartspraktijk was niet werkbaar om dit idee concreet te maken. âHet vraagt om een rol voor de zorggroep als hoofdaannemer om namens de individuele huisartspraktijken afspraken te maken die bijdragen aan die triple aimâ, zegt Gruisen. Huisartsen Oostelijk Zuid-Limburg (HOZL) bood hiervoor de juiste basis.
Succesfactoren
De pilot voor de PlusPraktijken was dermate succesvol dat voor het vervolg alle huisartspraktijken in Parkstad ook PlusPraktijken werden. De aanpak werd ook overgenomen in de Westelijke Mijnstreek en Maastricht-Heuvelland. Hiervoor zijn duidelijke succesfactoren aan te wijzen, zegt Bem Bruls, medisch directeur bij HOZL. âEen belangrijke succesfactor was dat we netwerkbijeenkomsten zijn gaan organiseren, om invulling te geven aan de pijler verwijzingen beter te maken. Voor de praktische invulling hiervan is het dashboard dat we hebben ontwikkeld essentieel geweest.
"Dankzij het dashboard kunnen praktijken met elkaar spiegelen en kunnen we dus variatie tussen praktijken in verwijzingen in beeld te brengen. Daarin zat een enorm lerend vermogen. Natuurlijk kunnen er altijd redenen zijn waarom een praktijk zijn doelen niet haalt. Waar dit het geval was, hebben we vanuit HOZL een opleiding geboden aan de huisarts en de praktijkmanager en ook interim-praktijkmanagement aangeboden. Daarmee hebben we die praktijken weer op niveau gebracht.â
"Dat was een doorbraak die geĂ«xtrapoleerd een miljoenenbesparing zou opleveren. Vandaar ook dat we na die pilot direct tot verbreding konden komen. Dankzij de extra ondersteuning, door bijvoorbeeld meer uren voor de praktijkmanager en de huisartsen, is het gelukt om meer tijd te hebben voor de mensen die dat nodig hebben. De huisarts moet de tijd hebben om het andere gesprek te voeren, waarin duidelijk wordt wat de echte problemen zijn die achter de zorgvraag liggen.â
Het doel hiervan is het verbeteren van het welzijn en de gezondheid van bewoners in de wijk door middel van een integrale, domeinoverstijgende samenwerking tussen zorg, welzijn, gemeenten en inwoners. Ook dit vraagt weer om experimenteerruimte.
âGelukkig staat CZ open voor innovatieâ, zegt Bruls. âDe ontwikkeling van PlusPraktijken heeft laten zien dat CZ bereid is om het experiment aan te gaan waarvan we vooraf niet wisten of het succesvol zou worden.â Dat speelt ook hier weer. âDe regionale druk op de zorg maakt dat je moet stilstaan en je moet afvragen: hoe kunnen we het anders doen?â, zegt Lutgens. âMet andere financiĂ«le afspraken en met niet meteen harde einddoelen. Het kan ook mislukken, maar als we het niet geprobeerd hebben, verandert er niets.â