In het Integraal ZorgAkkoord (IZA) is de gezamenlijke afspraak van partijen opgenomen om de administratieve lasten voor zorg-/hulpverleners eind 2025 te hebben teruggedrongen met 5% (2 uur per week per fte). In het regeerakkoord en het Aanvullend Zorg en Welzijnsakkoord (AZWA) is deze doelstelling aangescherpt: we verminderen de administratietijd per 1 januari 2030 tot maximaal 20% van de werktijd van een zorgverlener. Maximaal 20% zinnige administratie wordt het nieuwe normaal in alle sectoren van zorg en welzijn.
Meer werkplezier en autonomie voor zorgprofessionals
De tijd die door vermindering van administratieve lasten wordt bespaard, biedt ruimte voor het verminderen van wachtlijsten en het leveren van extra patiëntenzorg, maar ook voor het opleiden van zorgprofessionals en het bevorderen van hun werkplezier. Daarmee levert de vermindering van regeldruk en administratieve lasten een belangrijke bijdrage aan het behoud van professionals voor de zorgsector.
Regiegroep
Om de aanpak van regeldruk en administratieve lasten aan te jagen en te coördineren is de Regiegroep aanpak regeldruk ingesteld met vertegenwoordiging van alle IZA-partijen, aangevuld met een aantal andere zorgsectoren en systeempartijen die niet direct onderdeel van het IZA zijn. Alle deelnemende partijen staan zelf aan de lat om hun deel van de afspraken te realiseren; partijen hebben zelf een verantwoordelijkheid om de doelstelling te behalen. Maar partijen hebben elkaar daarbij ook nodig. De Regiegroep zorgt voor samenhang en samenwerking.
Plan van aanpak
De partijen die deelnemen aan de Regiegroep hebben een plan van aanpak gemaakt: 'Zinnige tijdbesteding in de directe patiëntenzorg'. Indien nodig wordt dit tussentijds aangepast en aangevuld. De acties van de partijen zijn gebundeld in een gezamenlijke werkagenda. De werkagenda is op te vragen via dienstpostbusregiegroepaanpakregeldruk@minvws.nl
Opdracht speciaal gezanten
De Regiegroep wordt geleid door twee speciaal gezanten: Toosje Valkenburg en Stephan Valk. Hun opdracht is:
- Op bestuurlijk niveau in het zorgveld commitment realiseren voor het verminderen van de regeldruk.
- Organisaties motiveren en aanspreken op hun verantwoordelijkheid binnen de gezamenlijke afspraak uit het IZA.
- Een ambassadeursfunctie vervullen die het belang van een gezamenlijke aanpak van regeldruk in de zorgsector op positieve wijze uitdraagt tijdens bijeenkomsten en in de (online) media.
- Het bestuurlijk overleg IZA en het ministerie van VWS gevraagd en ongevraagd adviseren over de realisatie van de administratieve lastenvermindering, gebaseerd op de ervaringen in de praktijk.
Agenda
De regiegroep komt elke 6 weken bij elkaar. De data voor de bijeenkomsten zijn:
- Dinsdag 11 november 2025, fysiek, tijdens het [Ont]regel de Zorg Live Event
In 2026 zijn de bijeenkomsten gepland op:
- Dinsdag 13 januari 2026, digitaal
- Donderdag 5 maart 2026, fysiek
- Vrijdag 17 april 2026, digitaal
- Dinsdag 26 mei 2026, fysiek
- Vrijdag 3 juli 2026, digitaal
- Donderdag 3 september 2026, fysiek
- Dinsdag 13 oktober 2026, digitaal
- Vrijdag 4 december 2026, fysiek
Deelnemers Regiegroep
Meer informatie
Wil je meer weten of heb je vragen aan of over de Regiegroep Aanpak Regeldruk? Stuur je vraag dan per e-mail aan: dienstpostbusregiegroepaanpakregeldruk@minvws.nl.